{"id":400,"date":"2023-01-05T19:24:32","date_gmt":"2023-01-05T18:24:32","guid":{"rendered":"https:\/\/jatilkontanter.no\/?p=400"},"modified":"2023-01-05T19:40:36","modified_gmt":"2023-01-05T18:40:36","slug":"brev-til-finanstilsynet-bankers-tilbud-av-kontanttjenester-er-for-darlig-og-potensielt-lovstridig","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/jatilkontanter.no\/2023\/01\/05\/brev-til-finanstilsynet-bankers-tilbud-av-kontanttjenester-er-for-darlig-og-potensielt-lovstridig\/","title":{"rendered":"Brev til Finanstilsynet: Bankers tilbud av kontanttjenester er for d\u00e5rlig og potensielt lovstridig"},"content":{"rendered":"\n

Bankers tilbud av kontanttjenester er ikke tilfredsstillende og potensielt i strid med loven<\/strong>
Dette brevet sendes fordi vi i organisasjonen \u2018JA til kontanter\u2019 (heretter JTK) ser en \u00f8kende
tendens, der ulike banker legger ned kontanttjenestetilbud slik som minibanker, nattsafer
osv. Disse bankene overlater i \u00f8kende grad ha\u030andteringen av kontanter til butikker gjennom
det som skal v\u00e6re en felles l\u00f8sning kalt KIB (Kontanttjenester i butikk), hvor mange norske
banker tilknyttet. Vi vil ytterligere belyse bakgrunnen for dette brevet som omhandler
problemstillingene rundt KIB, og vi vil her ogs\u00e5 komme med innspill som kan bidra til en
l\u00f8sning.
Organisasjonen JTK kjemper for forbrukeres rett til a\u030a foreta oppgj\u00f8r med kontanter, spre
relevant offentlig informasjon rundt saken, og vi jobber for at flere politikere skal bli
oppmerksomme pa\u030a problemstillingene rundt dette. Vi har en Facebook gruppe med over
59.000 medlemmer, og vi har videoer pa\u030a sosiale medier som har blitt sett av flere hundre
tusener av mennesker. Vi opplever bred st\u00f8tte og anser det som v\u00e5rt samfunnsansvar \u00e5 f\u00f8lge
saker der banker ikke tilbyr et tilfredsstillende kontanttilbud, samt saker der forbrukere
nektes \u00e5 gj\u00f8re opp for seg med kontanter.

Bakgrunn<\/strong>
Organisasjonen JA til kontanter har gjentatte ganger blitt kontaktet av folk fra hele landet,
som forteller om et kontanttjenestetilbud som er s\u00e5pass lite tilfredsstillende at det i praksis
ikke kan kalles et kontanttilbud. Vi har konkrete eksempler vi kan vise til, der enkelte av
sakene har f\u00e5tt en god del omtale av b\u00e5de lokale og nasjonale medier.<\/p>\n\n\n\n


Radio Nordkapp skrev den 18.01.2022<\/strong><\/a> at Sparebank 1 Nord-Norge skal ha lagt ned sin
nattsafe og minibank i Honningsva\u030ag. Banksjef Jens-Bernhard Thomassen, sa f\u00f8lgende til
Radio Nordkapp i samme artikkel:<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Vi har valgt a\u030a flytte kontantha\u030andteringen til Norgesgruppen, altsa\u030a Joker. Der er det mulig a\u030a
ta ut inntil 10 000 kroner og sette inn inntil 20 000 kroner\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Na\u030ar det gjelder personmarkedet f\u00f8ler jeg den fungerer veldig bra, men for bedrifter har det
v\u00e6rt noen utfordringer; spesielt knyttet til innskudd for bedrifter. Det jobber vi tett sammen
med Norgesgruppen, Joker og Nokas for a\u030a l\u00f8se. Jeg f\u00f8ler at vi innen ikke altfor lang tid har en
god ordning pa\u030a plass.\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


Etter at minibanken i Honningsv\u00e5g i Nordkapp kommune ble fjernet ble vi kontaktet av flere
innbyggere fra omr\u00e5det, der ogs\u00e5 frustrasjonen rundt dette ble beskrevet. \u00c5rsaken til folks
frustrasjon for minibankene som var blitt fjernet, var at KIB-l\u00f8sningen i praksis ikke fungerte
s\u00e6rlig godt, da de tilknyttede butikkene ofte var tomme for kontanter slik at tjenesten og
tilbudet av kontanter ikke var reell. Joker-butikken som det refereres til i artikkelen fra Radio
Nordkapp ovenfor i teksten, har ogs\u00e5 uttalt utfordringer med \u00e5 m\u00f8te kundenes behov for
uttak av kontanter.<\/p>\n\n\n\n


Her er en lenke til en artikkel, der Joker uttrykker forst\u00e5else for at bankkundene blir
frustrerte over et utilstrekkelig kontanttjenestetilbud gjennom KIB:
https:\/\/www.finnmarksposten.no\/forstar-godt-at-folk-blir-frustrerte\/s\/5-94-174120<\/a><\/p>\n\n\n\n


Etter dette tok JTK initiativ til et innbyggerforslag som ble kalt \u2018JA til minibank i
Honningsva\u030ag\u2019. Dette initiativet samlet hele 252 underskrifter, alts\u00e5 langt mer enn de 63
n\u00f8dvendige underskriftene som krevdes for a\u030a fremme saken for kommunestyret i Nordkapp
kommune. Nordkapp kommune har ca. 2.900 innbyggere, der n\u00e6r 9% av kommunens
innbyggere har signert det fremlagte innbyggerforslaget. Da disse samlede underskriftene er
fra de som mestrer digitale verkt\u00f8y, antar vi derfor at tallet trolig ville ha v\u00e6rt h\u00f8yere om en
samlet inn underskriftene fysisk fra kommunens ikke digitaliserte innbyggere i tillegg.

Den 28. Juni 2022 ble innbyggerforslaget behandlet og vedtatt med et enstemmig
kommunestyre bak seg, et kommunestyre som faktisk gikk enda lengre enn hva forslaget la
opp til i utgangspunktet. Fra en
artikkel om dette ifra Nordkapp radio<\/strong><\/a>, sa\u030a \u00f8nsker vi a\u030a vise til
noen utspill fra lokale politikere om situasjonen:<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Det er mange som i dag sliter fordi man ikke er digital og fa\u030ar ikke ta ut penger. All \u00e6re til
butikkene som har tatt pa\u030a seg oppgaven med a\u030a ordne kontanter til kundene, sa Fred Magne
Johansen (Sp) i kommunestyret.\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Da Nordea la ned i Honningsva\u030ag byttet kommunen hovedbankforbindelse til Sparebank1
Nord- Norge. Ett av argumentene var at banken hadde minibank og kontor i Honningsva\u030ag.
Na\u030a ma\u030a kommunen presse pa\u030a og true sparebanken med skifte av bank, sa Lars-Helge Jensen
(H).\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


Sparebank 1 Nord-Norge sin tidligere r\u00e5dgiver, som har fjernet den siste minibanken og som
lokale politikere har nevnt i artikkelen over,
uttalte f\u00f8lgende i 2013 til Radio Nordkapp<\/strong><\/a>:
\u2018\u2019 Nilsen mener det er alvorlig a\u030a v\u00e6re uten minibank, spesielt i turistsesongen. Det er a\u030arsaken
til at Sparebanken1 Nord-Norge har bestilt en ny bankautomat til Honningsva\u030ag-avdelingen.\u2019\u2019
If\u00f8lge de lokale politikerne og ordf\u00f8reren i Nordkapp kommune skal det komme pa\u030a plass en
l\u00f8sning om ikke altfor lenge, NOKAS har allerede kommet med et tilbud om \u00e5 installere ny
minibank i Honningsva\u030ag. Det at bankene ikke tar samfunnsansvaret deres pa\u030a alvor er m\u00f8tt
med frustrasjon fra de lokale politikerne, da f\u00f8lgende forskrifter antas misligholdt:<\/p>\n\n\n\n


\u00a7 16-7. L\u00f8sninger for a\u030a m\u00f8te \u00f8kt ettersp\u00f8rsel etter kontanter<\/strong>
Banker skal ha l\u00f8sninger for a\u030a kunne oppfylle kravet i
finansforetaksloven \u00a7 16-4 f\u00f8rste ledd<\/strong><\/a>,
ogsa\u030a ved \u00f8kt ettersp\u00f8rsel etter kontanter som f\u00f8lge av svikt i tilgangen til de elektroniske
betalingssystemene. L\u00f8sningene skal angis og dokumenteres i en s\u00e6rskilt plan, og
l\u00f8sningene skal tilpasses dokumenterte vurderinger av risiko for \u00f8kt ettersp\u00f8rsel etter
kontanter ved svikt i tilgangen til de elektroniske betalingssystemene. Det kan tas hensyn til
risikoreduserende virkninger av elektroniske beredskapsl\u00f8sninger, der l\u00f8sningene skal testes
regelmessig og resultatet av testene skal dokumenteres.
Planen med l\u00f8sningene skal oppdateres minst hvert andre \u00e5r eller oftere hvis Finanstilsynet
pa\u030alegger dette, eller dersom det har skjedd endringer som gir grunnlag for endringer i
planen.<\/p>\n\n\n\n


\u00a7 16-8.Bankers tilbud av kontanttjenester<\/strong>
Enhver bank skal gi sine kunder mulighet til innskudd og uttak av kontanter, enten i egen
regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.

Plikten til a\u030a tilby kontanttjenester omfatter norske foretak med konsesjon som bank, jf.
finansforetaksloven \u00a7 2-7<\/strong><\/a>, norske filialer av utenlandske kredittinstitusjoner som tar imot
innskudd i Norge, jf.
finansforetaksloven \u00a7 5-2<\/strong><\/a>, og utenlandske finansforetak som har fa\u030att
tillatelse av departementet etter
finansforetaksloven \u00a7 2-7<\/strong><\/a> til a\u030a etablere og drive virksomhet
gjennom filial i Norge, jf.
finansforetaksloven \u00a7 5-6<\/strong><\/a>.<\/p>\n\n\n\n


Anledningen rundt det inadekvate kontanttjenestetilbudet i Honningsva\u030ag er ikke eksklusiv,
dette er dessverre kun ett av mange eksempler. Vi hadde et tilsvarende
innbyggerforslag i
Vard\u00f8 kommune<\/strong><\/a> som har et innbyggertall pa\u030a cirka 1900, og her fikk vi hele 346 underskrifter.
Dette tilsvarer over 18% av innbyggerne i kommunen, sa\u030a engasjementet og \u00f8nsket om bedre
kontanttjenester er stort.<\/p>\n\n\n\n


I en artikkel fra Dagsavisen den 18. Oktober 2021<\/strong><\/a> varsler Finanstilsynet selv om et
utilstrekkelig kontanttjenestetilbud i minst 20 norske kommuner, og at dette er potensielt
lovstridig av bankene. If\u00f8lge radiokanalen P4 kunne Finanstilsynet i 2018 oppgi at samtlige
banker hadde et tilfredsstillende kontanttjenestetilbud, men at dette senere har blitt
nedskalert i et s\u00e5pass stort omgang, slik at bankene ikke lenger kan hevdes \u00e5 gjennomf\u00f8re
sine plikter for a\u030a sikre kontanttjenester if\u00f8lge loven.<\/p>\n\n\n\n


Da finansdepartementet ved Trygve Slagsvold Vedum forskriftsfestet \u00a7 16-8 i
finansforetaksloven, skulle dette fjerne all tvil om norske bankers plikt til a\u030a tilby
kontanttjenester til sine kunder. Selv om denne forskriften tr\u00e5dte i kraft fra 1. Oktober 2022,
oppf\u00f8rer bankene seg allikevel i praksis som om presiseringen i den nye forskriften ikke er
aktuell. Dette kan oppfattes slik at bankene kanskje ikke tar i hensyn den nye forskriften,
eller kanskje handler dette om manglende sanksjoner fra det offentlige, men slikt er
naturligvis vanskelig a\u030a vite.<\/p>\n\n\n\n


I en artikkel fra E24 nyheter den 13. Januar 2021<\/strong><\/a>, skrives f\u00f8lgende:<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Av samlede innskudd pa\u030a 2.448 milliarder kroner i norske banker, er kun 0,1 prosent, eller 2,7
milliarder, tilgjengelig for a\u030a veksles til kontanter.\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019 Bankenes kontantbeholdning er lavere i dag enn den var i 2016 da Norges Bank og
Finanstilsynet pa\u030apekte ovenfor Finansdepartementet at bankenes kontantberedskap ikke var
god nok. Den gang var bankenes kontantbeholdning pa\u030a rundt 4 milliarder kroner.\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


Myndigheten fo\u0308r samha\u0308llsskydd och beredskap i Sverige,
MSB uttaler f\u00f8lgende i en artikkel
den 18. Mai 2022<\/strong><\/a>:<\/p>\n\n\n\n


\u2018\u2019Privatpersoner i Sverige bo\u0308r ha 2 000 kronor i kontanter redo om krisen skulle sla\u030a till.
Rekommendationen kommer fra\u030an Myndigheten fo\u0308r samha\u0308llsskydd och beredskap, MSB, som
menar att kontanter a\u0308r att fo\u0308redra eftersom elektroniska betalsystem kan riskera att fallera.
Beloppet bo\u0308r a\u0308ven besta\u030a av mindre valo\u0308rer, till exempel tjugo- och femtiolappar, rapporterar
Sveriges Radio.\u2019\u2019<\/p>\n\n\n\n


Problemstillinger ved da\u030arlig kontanttjenestetilbud<\/strong><\/p>\n\n\n\n